fr
Donnerstag, 11.01.2024 — 19:00
neimënster, 28 rue münster, Luxembourg-Grund
Gespräch
Diving into the Digital Future of (Performing) Arts
with Annie Dorsen, pioneer of algorithmic theater, (NY City) and Anne Simon (Luxembourg)
Moderator: Johannes Birgfeld (Saarland University)
In English Free admission
Registration : +352 49 04 43-1
Mail : info@ipw.lu

EN
Digitalization and algorithms, ChatGPT and AI are increasingly dominating the visions of our future. But how will they shape the theater of the future? How will it change when chatbots are on stage, when algorithms compose live, when actresses share but a digital space, what sort of theater experience will an augmented reality opera provide? We jump into the new future of theater with two theater makers that are already exploring and mapping it with their innovative works, which we will introduce and discuss.


Annie Dorsen, born in New York City in 1973, educated at Yale University (BA) and the Yale School of Drama (MA), is one of the most relevant international pioneers of a theater that not only addresses artificial intelligence and the growing importance of algorithms, but also consistently uses them in the development and design of new stage works. Hello Hi There (2010), A Piece of Work (2013), Yesterday Tomorrow (2015), The Great Outdoors (2017), The Slow Room (2018) or Infinite Sun (2019) as well as Dorsen's essays - esp: On Algorithmic Theatre (2012) - are exemplary forays and ideally suited to thinking through a theater that works with AI and algorithms.


Anne Simon, born in 1982, studied at Royal Holloway College, University of London. She is one of the most important contemporary directors in Luxembourg (Ensemble Devised Work: Trail of Crumbs, NYC, 2015; Zack Braff, All New People, 2016; Elise Schmit: So dunkel hier 2021). As early as 12 years ago, she experimented with a live theater in two locations connected only via the Internet (the@tre- love impossible, 2011) or created a monologue for an actor and his 6 robotic replicas (Prometheus: We are the gods now, 2012). During the corona lockdown, live pieces were created on a digital stage. Anne Simon develops concepts of immersive theater. She is one of the most significant mediators of English-language theatre in Luxembourg and is currently developing the augmented reality opera Opera Go.


Johannes Birgfeld, born in 1971, teaches modern German literature at Saarland University with a research focus on 18th, 20th and 21st century literature and the history of drama and theater, particularly in the present day. He is also the initiator and organizer of the annual Saarbrücken Poetry Lectureship for Drama.


DE
Digitalisierung und Algorithmen, ChatGPT und KI dominieren zunehmend die Visionen unserer Zukunft. Welchen Einfluss aber werden sie auf das zukünftige Theater haben? Wie verändert es sich, wenn Chatbots auf der Bühne stehen, wenn Algorithmen live komponieren, wenn Schauspielerinnen nur noch einen digitalen Raum teilen, welches Theatererleben erwartet uns in einer Augmented Reality Oper? Wir springen in die neue Zukunft des Theaters mit zwei Theatermacherinnen, die diese bereits vermessen mit ihren innovativen Arbeiten, die wir vorstellen und diskutieren.


Annie Dorsen, geboren 1973 in New York City, ausgebildet an der Yale University (BA) und der Yale School of Drama (MA), gehört zu den international wichtigsten Pionier:innen eines Theaters, das Künstliche Intelligenz und die wachsende Bedeutung von Algorithmen nicht nur thematisiert, sondern sie konsequent bei der Entwicklung und Gestaltung neuer Bühnenarbeiten einsetzt. Hello Hi There (2010), A Piece of Work (2013), Yesterday Tomorrow (2015), The Great Outdoors (2017), The Slow Room (2018) oder Infinite Sun (2019) ebenso wie Dorsens Essays – v.a.: On Algorithmic Theatre (2012) – sind exemplarische Vorstöße und ideal geeignet, ein mit KI und Algorithmen arbeitendes Theater zu durchdenken.


Anne Simon, 1982 geboren, studierte am Royal Holloway College der Universität London. Sie gehört zu den wichtigsten Regisseur:innen der Gegenwart in Luxemburg (u.a. Ensemble Devised Work: Trail of Crumbs, UA in NYC, 2015; Zack Braff, All New People, 2016; Elise Schmit: So dunkel hier UA 2021). Schon vor über zehn Jahren hat sie mit einem Theater live an zwei nur über das Internet verbundenen Orten experimentiert (the@tre- love impossible, 2011), oder Monologe für einen Spieler und 6 seiner Roboter geschrieben (Prometheus: We are the gods now, 2012). Während des Corona-Lockdowns entstanden Live-Stücke im digitalen Raum. Anne Simon entwickelt Konzepte immersiven Theaters, ist eine der bedeutendsten Vermittlerinnen englischsprachiger Dramatik in Luxemburg und entwickelt aktuell die Augmented Reality Oper Opera Go.


Johannes Birgfeld, 1971 geboren, unterrichtet Neuere deutsche Literaturwissenschaft an der Universität des Saarlandes mit Forschungsschwerpunkten auf der Literatur des 18., 20. und 21. Jahrhunderts sowie auf der Geschichte von Drama und Theater besonders der Gegenwart. Er ist zudem Initiator und Organisator der Saarbrücker Poetikdozentur für Dramatik.

Organisation: Institut Pierre Werner, Saarland University
Support: neimënster