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Jeudi, 11.01.2024 — 19:00
neimënster, 28 rue münster, Luxembourg-Grund
Entretien
Diving into the Digital Future of (Performing) Arts
with Annie Dorsen, pioneer of algorithmic theater, (NY City) and Anne Simon (Luxembourg)
Moderator: Johannes Birgfeld (Saarland University)
In English Free admission
Registration : +352 49 04 43-1
Mail : info@ipw.lu

EN
Digitalization and algorithms, ChatGPT and AI are increasingly dominating the visions of our future. But how will they shape the theater of the future? How will it change when chatbots are on stage, when algorithms compose live, when actresses share but a digital space, what sort of theater experience will an augmented reality opera provide? We jump into the new future of theater with two theater makers that are already exploring and mapping it with their innovative works, which we will introduce and discuss.


Annie Dorsen, born in New York City in 1973, educated at Yale University (BA) and the Yale School of Drama (MA), is one of the most relevant international pioneers of a theater that not only addresses artificial intelligence and the growing importance of algorithms, but also consistently uses them in the development and design of new stage works. Hello Hi There (2010), A Piece of Work (2013), Yesterday Tomorrow (2015), The Great Outdoors (2017), The Slow Room (2018) or Infinite Sun (2019) as well as Dorsen's essays - esp: On Algorithmic Theatre (2012) - are exemplary forays and ideally suited to thinking through a theater that works with AI and algorithms.


Anne Simon, born in 1982, studied at Royal Holloway College, University of London. She is one of the most important contemporary directors in Luxembourg (Ensemble Devised Work: Trail of Crumbs, NYC, 2015; Zack Braff, All New People, 2016; Elise Schmit: So dunkel hier 2021). As early as 12 years ago, she experimented with a live theater in two locations connected only via the Internet (the@tre- love impossible, 2011) or created a monologue for an actor and his 6 robotic replicas (Prometheus: We are the gods now, 2012). During the corona lockdown, live pieces were created on a digital stage. Anne Simon develops concepts of immersive theater. She is one of the most significant mediators of English-language theatre in Luxembourg and is currently developing the augmented reality opera Opera Go.


Johannes Birgfeld, born in 1971, teaches modern German literature at Saarland University with a research focus on 18th, 20th and 21st century literature and the history of drama and theater, particularly in the present day. He is also the initiator and organizer of the annual Saarbrücken Poetry Lectureship for Drama.


FR
La numérisation et les algorithmes, ChatGPT et l'IA dominent de plus en plus les visions de notre avenir. Mais quelle sera leur influence sur le théâtre de demain ? Comment évoluera-t-il lorsque des chatbots seront sur scène, lorsque des algorithmes écriront en direct, lorsque les actrices ne partageront plus qu'un espace numérique, quelle expérience théâtrale nous attend dans un opéra en réalité augmentée ? Nous plongeons dans le nouvel avenir du théâtre avec deux créatrices de théâtre qui le mesurent déjà avec leurs travaux innovants, que nous présenterons et discuterons.


Annie Dorsen, née en 1973 à New York City, formée à l'Université de Yale (BA) et à la Yale School of Drama (MA), fait partie des pionniers les plus importants au niveau international d'un théâtre qui ne se contente pas de thématiser l'intelligence artificielle et l'importance croissante des algorithmes, mais qui les utilise de manière conséquente dans le développement et la conception de nouvelles œuvres scéniques. Hello Hi There (2010), A Piece of Work (2013), Yesterday Tomorrow (2015), The Great Outdoors (2017), The Slow Room (2018) ou Infinite Sun (2019), tout comme les essais de Dorsen - notamment : On Algorithmic Theatre (2012) - sont des avancées exemplaires et idéales pour réfléchir à un théâtre travaillant avec l'IA et les algorithmes.


Anne Simon, née en 1982, a étudié au Royal Holloway College de l'Université de Londres. Elle fait partie des metteurs en scène les plus importants du moment au Luxembourg (entre autres Ensemble Devised Work : Trail of Crumbs, NYC, 2015 ; Zack Braff, All New People, UA 2016 ; Elise Schmit : So dunkel hier UA 2021). Il y a plus de dix ans, elle avait déjà expérimenté un théâtre en direct dans deux lieux reliés uniquement par Internet (the@tre- love impossible, 2011), ou écrit des monologues pour un joueur et 6 de ses robots (Prometheus : We are the gods now, 2012). Pendant le confinement, des pièces en direct ont été créées dans l'espace numérique. Anne Simon développe des concepts de théâtre immersif, et est l'une des plus importants médiateurs de la dramaturgie anglophone au Luxembourg et développe actuellement l'opéra en réalité augmentée Opera Go.


Johannes Birgfeld, né en 1971, enseigne la littérature allemande moderne à l'Université de la Sarre et concentre ses recherches sur la littérature des 18e, 20e et 21e siècles ainsi que sur l'histoire du drame et du théâtre, en particulier à l'époque contemporaine. Il est également l'initiateur et l'organisateur des cours de poésie dramatique de Sarrebruck.

Organisation: Institut Pierre Werner, Saarland University
Support: neimënster